Shaolin Shi Da Jin Gong część IV

To już czwarta, ostatnia część tekstu Sławomira Pawłowskiego na temat Shaolińskiego Qi Gongu. W poprzednich częściach zapoznaliśmy z pierwszymi ośmioma (z dwunastu ogółem) ćwiczeniami pierwszej serii ćwiczeń. Obecnie przedstawiam ostatnią czwórkę. Poprzednią część znajdziecie w wpisie Shaolin Shi Da Jin Gong część III.

Pozwoliłem sobie na drobną modyfikacje formy artykułu (i tak musiałem to zrobić bo oryginalny wordowski format nijak nie daje się przenieść do bloga.
A.  Shi Su Gang si fu praktykujący ćwiczenia systemu qigong „Shaolin Shi Er Da Jin Gong”.
B. Rysunek z shaolińskiej księgi, przedstawiający mnicha praktykującego ćwiczenia systemu „Shaolin Shi Er Da Jin Gong”.
C. Rysunek z księgi autorstwa Wang Shou z 1841 roku przedstawiający człowieka praktykującego ćwiczenia systemu „Shi Er Da Jin Gong”.

Ćwiczenie dziewiąte:

A B C

A
Rys. 29

B
Rys. 30

C
Rys. 31

Rysunek 31:
Dwie postacie „górne: jedna przedstawiona przodem, a druga bokiem – wdech. Z wdechem Qi płynie w górę ciała, wypływając z usytuowanych w podeszwach stóp punktów „Yong Quan”, dociera do punktu „Hui Yin” w kroczu, a następnie wznosi się płynąc wzdłuż kręgosłupa przez punkt „Ming Men”, dociera do punktu „Bai Hui” na szczycie głowy, po czym spływa w dół ciała przez punkt „Yin Tang” (między brwiami) docierając ostatecznie do „Środkowego Dan Tian” (Chin: „ Zhong Dan Tian”).

Postać „dolna” – wydech: Z wydechem Qi „spływa” w dół ciała ze „Środkowego Dan Tian” ( Chin: „Zhong Dan Tian”), przez „Dolny Dan Tian” (Chin: „Xia Dan Tian”), punkt „Hui Yin” (usytuowany w kroczu), docierając do usytuowanych w podeszwach stóp punktów „Yong Quan”.

Opis wykonania ćwiczenia:

Po wykonaniu ósmego ćwiczenia przenieś pięści w kierunku Środkowego Dan Tian (Chin: „Zhong Dan Tian”), następnie unieś je na wysokość gardła, i obróć tak, by były skierowane w górę. Utrzymuj łokcie na wysokości ramion. Zgięte palce dłoni skierowane są w przód (na zewnątrz). Unieś pięści do poziomu końca nosa. Kłykcie palców wskazujących znajdują się w odległości około 0,5 centymetra od siebie i w odległości od 2 do 3 centymetrów od czubka nosa. Policz w myślach od 1 do 49 utrzymując pięści przed nosem, zaciskając i rozluźniając je w koordynacji z oddechem, przy każdej wymawianej kolejno w myślach liczbie.

Wdech:
Energia Qi wypływa z punktów „Yong Quan” (usytuowanych na podeszwach stóp), płynie w górę ciała przez nogi, dociera do punktu „Hui Yin” (w kroczu), następnie wznosi się wzdłuż kręgosłupa meridianem „Du Mai” przepływając przez punkty „Ming Men”, „Bai Hui” i „Yin Tang”. Następnie Qi spływa w dół z przodu ciała meridianem „Ren Mai” docierając do Środkowego Dan Tian ( Chin: „Zhong Dan Tian”). W czasie, gdy to następuje, „dokręć” obie pięści i unieś łokcie. Siła płynie wówczas do szczytów obu łokci.

Wydech:
Rozluźnij ciało. Energia Qi spływa w dół ze Środkowego Dan Tian (Chin: „Zhong Dan Tian”), przez Dolny Dan Tian (Chin: „Xia Dan Tian”), aż do punktów „Yong Quan” usytuowanych w podeszwach stóp. Gdy to nastąpi, rozprowadź Qi do wszystkich części całego ciała.

Ćwiczenie dziesiąte:

A

b
fot 7

a
fot 8

c
Rys 32

d
Rys 33
foto1
rys. 34 i 35

Opis wykonania ćwiczenia:
Po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia „otwórz” dłonie i skieruj punkty „Hu Kou” w stronę uszu. Rozsuń ręce, wznieś je ponad głowę i uformuj w trójkątny kształt góry. Aby to zrobić, wznieś ręce ponad głową, każdą na kształt jednego z dwóch stykających się z sobą boków trójkąta, których szczyt stanowią dłonie będące „wierzchołkiem góry”. Zaciśnij pięści, rozsuń przedramiona na boki i utrzymuj je pionowo i prostopadle w stosunku do łopatek. Punkty „Hu Kou” skierowane są w stronę uszu. Utrzymuj łokcie na wysokości ramion.

Shaolińscy mnisi twierdzą, że postawa ta przypomina ukrzyżowanego człowieka. Z każdym wdechem zaciśnij pięści unosząc je minimalnie w górę do poziomu uszu, jednocześnie naciskając łokciami w tył oraz wypowiadając w myślach kolejną z 49 liczb. Ugięte palce dłoni skierowane są w przód. Z każdy wydechem wymów w myślach ponownie tę samą, co przy wdechu liczbę, rozluźnij pięści oraz „powróć” łokciami do ich usytuowania na linii ramion. Ćwicząc tą metodą policz w myślach od 1 do 49.

Wdech: Qi wypływa z usytuowanych w podeszwach stóp punktów “Yong Quan”, cyrkuluje w górę ciała do górnej części pleców, i po rozdzieleniu się na dwa strumienie dociera do łokci oraz pięści. Biorąc wdech zaciśnij pięści.

Wydech: Rozluźnij ciało. Qi wypływa ze Środkowego Dan Tian (Chin: „Zhong Dan Tian”), spływa w dół ciała „jak spływająca po piersiach i plecach woda”. Wykonaj te ruchy bez zwłoki i wahania.

Ćwiczenie jedenaste :

A B C

Przemywanie szpiku kostengo
Rys. 36

foto2
Rys. 37
foto3
Rys. 38

 

Rys 38:

Dwa „górne” rysunki: Graficzne przedstawienie cyrkulacji Qi podczas wdechu. Dolny rysunek: Przepyw Qi we wnętrzu ciała podczas wydechu. W trakcie tego ćwiczenie trzykrotnie przełykamy ślinę, kierując podczas wydechu Qi ze „Środkowego Dan Tian” (chin: Zhong Dan Tian), przez „Dolny Dan Tian” (chin: Xia Dan Tian) do punktów „Yong Quan” usytuowanych w stopach.

Opis wykonania ćwiczenia:

Po zakończeniu poprzedniego ćwiczenia obróć ramiona wokół osi, jednocześnie opuszczając pięści do poziomu pępka. Kłykcie palców wskazujących pięści zaciśniętych przed pępkiem znajdują się po obu stronach pępka, visa vi siebie, na jednym poziomie w odległości od 0,5 do 2 centymetrów od siebie, i w odległości około 12 centymetrów od brzucha. Punkty „Lao Gong” we wnętrzu pięści skierowane są w stronę brzucha. Policz w myślach od 1 do 49, zaciskając i rozluźniając pięści przy każdej wymawianej kolejno w myślach liczbie. Odetchnij trzykrotnie głęboko, przełykając za każdym razem po oddechu ślinę, i wyobrażając sobie, że oddech dociera wraz z przełkniętą śliną do podbrzusza, a w nim do Dolnego Dan Tian.

Wdech: Qi wypływa z usytuowanych na podeszwach stóp punktów “Yong Quan”, wznosi się w górę ciała przepływając przez nogi, dociera do usytuowanego w centrum krocza punktu Hui Yin, a następnie do punktów Ming Men, Da Zhui, Bai Hui i Yin Tang. Zaciśnij pięści w czasie, gdy to następuje.

Wydech: Zrelaksuj ciało. Poprowadź Qi ze Środkowego Dan Tian ( Chin: Zhong Dan Tian) przez Dolny Dan Tian i punkt Hui Yin, do punktów Yong Quan w stopach. Skup uwagę na precyzyjnym pokierowaniu przepływem Qi przez meridiany nóg. Odetchnij 49 rany, po czym trzykrotnie przełknij ślinę kierując ją w wyobraźni w dół ciała, aż do Dolnego Dan Tian.

 Ćwiczenie dwunaste :

A B C

foto2
Rys 39

foto1
Rys 40
foto1
Rys 41-44

rys od 41 do rys 44: Rysunki autorstwa Shi Su Gang si fu, na których przedstawił on graficzne cyrkulację Qi we wnętrzu ludzkiego ciała, w trakcie wdechu i wydechu, podczas wykonywania dwunastego ćwiczenia „Shaolin Shi Er Da Jin Gong”.

  • rys.41: Graficzne przedstawienie przepływu Qi w trakcie wdechu.
  • rys.42: Graficzne przedstawienie przepływu Qi w trakcie wydechu.
  • rys. 43: Graficzne przedstawinie cyrkulacji Qi podczas wdechu.
  • rys.44: Graficzne przedstawienie cyrkulacji Qi podczas wydechu.

Opis wykonania ćwiczenia:
Po przełknięciu śliny zaprzestań wymieniania w myślach kolejnych liczb. Rozluźnij i „opuść” brzuch, rozewrzyj pięści i opuść swobodnie ramiona z otwartymi dłońmi po bokach ciała. Z wdechem obróć dłonie kierując punkty „Lao Gong” w przód. Unieś ręce przed sobą, utrzymując je na poziomie ramion. Unosząc ręce oderwij jednocześnie od podłoża i unieś pięty, wspomagając tym ruch ciała w górę. Wykonaj go trzykrotnie z siłą, jakbyś unosił „coś ciężkiego”. Po uniesieniu rąk, (punkty „Lao Gong’ skierowane są w górę) zaciśnij pięści, po czym zdecydowanie ściągnij je w dół w kierunku brzucha wraz z osadzeniem pięt z tupnięciem na podłożu. Powtórz powyższe ruchy trzykrotnie. Kopnij naprzemiennie trzykrotnie lewą i prawą nogą, unieś ręce ponad głowę, złącz dłonie i opuść, umieszczając przed splotem słonecznym. Wykonaj tradycyjny religijny ukłon wypowiadając formułę „Na Mo O Mi To Fo”.

Wdech: Qi wypływa z usytuowanych w podeszwach stóp punktów Yong Quan, przepływa przez punkty: Hui Yin, Ming Men, Da Zhui, Bai Hui i Yin Tang, i dociera do Środowego Dan Tian (Chin: Zhong Dan Tian).

Wydech: Trzykrotnie dynamicznie opadnij piętami na podłoże przesyłając Qi ze środkowego Dan Tian do punktów „Lao Gong” w centrach dłoni.

Z kolejnym wdechem zamknij ponownie dłonie w pięści i pchnij nimi w górę, odrywając od podłoża i unosząc w górę pięty. Qi wypływa wówczas z usytuowanych w stopach punktów Yong Quan, cyrkuluje w górę ciała przez punkty: Hui Yin, Ming Men i Da Zhui, docierając do punktu Bai Hui na szczycie głowy.

Z kolejnym wydechem opuść łokcie i opadnij piętami na podłoże. Qi płynie wówczas w dół ciała; z punktu Bai Hui, przez Środkowy Dan Tian, Dolny Dan Tian, do punktów Yong Quan w stopach. Wykonaj to ćwiczenie trzykrotnie, a następnie usiądź na podłożu ze skrzyżowanymi nogami. Siedź przez chwilę „odżywiając” w medytacyjnym skupieniu swoją Qi.

Rys 45
Rys 45

rys 45: Rysunek autorstwa Shi Su Gang si fu.Przedstawia on siedzącego w medytacyjnym skupieniu człowieka. Medytacja kończy pierwszą serię ćwiczeń „Shaolin Shi Er Da Jin Gong”.

Przemywanie szpiku kostengo

Od KO

… i to już prawie koniec. Świetny materiał świetnego nauczyciela. Bogato ilustrowany i dokładnie opisany. Dla mnie bardzo inspirujący.  Ale mimo, że ten materiał jest taki och i ach, to nikomu nie polecam aby z tego (lub jakiegokolwiek innego pisemnego przekazu, bez żywego kompetentnego nauczyciela) materiału próbował tą praktykę opanować. W najlepszym przypadku stracicie czas. Ale jeśli znajdziecie nauczyciela i pod jego opieką przebrniecie przez początkową fazę błędów to powyższy tekst okaże się bardzo przydatny.

Napisałem że prawie koniec. Prawie, bo w tekście znajduje się jeszcze odnośnik do filmu na Youtubie który prezentuje powyższe ćwiczenia w wykonaniu shaolińskiego mnicha Shi Guo Lin. Postanowiłem pokazać je w oddzielnym poście mając na celu większą popularyzacje tego filmu.

A co Ty myślisz na ten temat? Dodaj komentarz