Koguci krok

Tekst poniżej jest przedrukiem znalezionym daawno temu w internatach. Tak dawno, że źródło z którego zapisałem sobie ten tekst, już nie istnieje. Proszę się do niego odnieść z dużą rezerwą.

tłumaczenie

Wiele technik w chińskich sztukach walki wywodzi swoje korzenie z bliskiej obserwacji natury. Tak samo jest w przypadku ćwiczenia znanego jako „kogut” („koguci krok”). W tej praktyce rozwijamy umiejętność poruszania się naśladując zachowanie tego bojowego ptaka. Stawianie kroków upodobniane jest do specyfiku ruchu koguta, tego jak świadomie i mocno stawia nogi na ziemi oraz zmienia tempo przemieszczania się. Jest to bardzo energetyzujące ćwiczenie i jest często używane w nauce sztuki walki. Jego celem jest opanowanie umiejętności zdobywania przestrzeni przeciwnika.

Pozycja początkowa: stopy razem, kolana lekko zgięte, ciężar na jednej nodze. Dodatkowo należy wyciągnąć ramiona na boki, dłońmi na zewnątrz, skierowane palcami w górę i napierać nimi (wnętrzami dłoni) na boki. Następnie przenosimy wolną stopy w łuku po przekątnej do przoduj. Stopę przenosimy tylko i wyłącznie równoległego do ziemi i około centymetr ponad nią. Stosujemy efekt poduszkowca.

koguci krok

kogut-grzebien-ogon

W jaki sposób zachować w ćwiczeniu bojową naturę koguta? Ważne, aby przy każdym kroku zachować pionową orientację górnej połowy ciała. Ważne jest też zachowanie ciągłych zmian kierunku, poruszanie się po przekątnej i baczna obserwacja pola wokół.

Ciało porusza się według następującej reguły: Postaw stopę płasko na ziemi i powoli przenieś na nią ciężar ciała. W czasie tego ruchu należy rozpocząć wdech.

kogut, ładne zwierzę – musi rasowy

W tej fazie ruchu jesteśmy w pozycji wspinającego się pod górę. Następnie twarz i wzrok zwraca się pod kątem czterdzieściu pięciu stopni w stosunku do kierunku ruchu. Potem wolna noga (tylna) rusza do przodu, w kierunku nogi podporowej (przedniej). Kiedy nogi są blisko siebie i jesteś gotowy, aby rozpocząć kolejny krok, obróć biodra w wybranym kierunku ruchu, skieruj tam także twarz i wzrok (tak pomimo, że już raz go obróciliśmy). Przesuwana stopa powinna być uniesiona lekko nad podłoże. Jeśli masz problem z utrzymaniem równowagi dopuszczalne jest opieranie jej na palcach. Następnie przesuń ją tak, by pozostawała równolegle do podłoża (centymetr poza nim) i wysuń w kierunku ruchu. Ciało prostuje się w chwili, kiedy stopa naciska na ziemię. Faza wydechu następuje w czasie prostowania się. Przejście do następnej techniki powinna być płynne.


1

Organizuję wyjazd treningowy do Chin (Guangfu 2024).
Jeśli podoba Ci się moja działalność – możesz mi pomóc rozwijać moją pasję! Postaw mi kawę (kliknij obok).
Dziękuję.


Od KO :

Poniżej znalazłem film prezentujący ćwiczenie kogucigo kroku. Pochodzi z HsingYi, więc to nie koniecznie musi być to samo. Zbieżność nazw może być przypadkowa.

Hsingyi Rooster Step

Ten opis to najlepszy przykład na to, że wszystkie przykłady są do bani, delikatnie mówiąc. Otóż znalazłem ten tekst dawno temu (ale dinozaurów już na Ziemi nie było). Przetłumaczyłem i nic nie zrozumiałem. Ani po co, ani jak? Jakieś próby wykonałem, ale zarzuciłem i to słusznie. A tu któregoś dnia… ćwicząc Chuo Jiao Fanzi dowiaduję się o czymś takim jak „Ptasi krok”. Wystarczyło zobaczyć to w dobrym wykonaniu, posłuchać trochę fachowego komentarza, dostać kilka poprawek do własnych prób i już ten opis wygląda zupełnie inaczej. Najprawdopodobniej nadal nie jest pełny i pod opieką żywego ticzera można się go nauczyć lepiej (to już na pewno). Istnieje też bardzo duża szansa, że moje spojrzenie na ten opis jest „skażone” zdobytą już wiedzą. Dlatego zawsze proszę — opisy traktujemy jako ciekawostkę lub przypominacze, ale racze się z nich nie uczymy.

Ale jak to kiedyś powiedział Jiuzhizy (i mam to zapisane): „Zaprawdę powiadam ci… żaden opis niczego wyjaśnić ci nie zdoła, a kiedy już wiedzę odpowiednią zdobędziesz, ciężarem się stanie, niczym te z Wiejskiej barany”. No może nie jechał tak Yodą, ale było coś w tym guście.

6 komentarzy do “Koguci krok”

A co Ty myślisz na ten temat? Dodaj komentarz