Podcast – oddychanie czterech bram

Chciałbym zaproponować treningi w postaci streamów dziękowych. Dla niewtajemniczonych przypomnę, że to młodzieżowe słowo – stream oznacza nagranie, które możesz wysłuchać w dowolnym momencie. Dlaczego tak? Zatęskniłem trochę za funkcją, którą kiedyś spełniało radio. Którego można było słuchać, a jednocześnie nie obciążało nas obrazem. Film zazwyczaj trzeba obejrzeć i trudno jest z nim ćwiczyć. Dźwięku można słuchać w różnych sytuacjach.

Oczywiście nie wszystkie informacje można w ten sposób przekazać. Dlatego każdy taki podcast będzie uzupełniony informacjami w postaci diagramów, a nawet filmów przekazujących teorię.

Nagrania są udostępnione publicznie, ale jeśli uznasz je za przydatne, to proponuję Wam wpłacenie datku dowolnej wielkości, który pozwoli mi na rozwój tego portalu oraz ułatwi mi zdobywanie nowych umiejętności, którymi później będę mógł się z Wami dzielić. (Link do płatności )

Jak korzystać z nagrań:

  1. Zapoznaj się z treścią nagrania bez wykonywania poleceń
  2. Przećwicz na sucho materiał zawarty w nagraniu
  3. Przećwicz materiał pod dyktando nagrania
  4. Wdrażaj poprawki do własnego treningu
  5. Jeśli odczuwasz potrzebę konsultacji lub chcesz skorzystać z treningu pod moim okiem, możesz umówić się na osobisty trening online lub fizyczny, W tym celu skorzystaj z formularza kontaktowego. Odezwę się i wspólnie ustalimy dogodny termin
  1. Teoria

W tym odcinku zapoznasz się z podstawowymi pojęciami, których będę używał w czasie treningu. Opowiem w nim o pozycjach, w których możesz ćwiczyć, o punktach na ciele i metodach ich lokalizacji oraz o organizacji własnego treningu.


  1. Odczuwanie Dantian 

To podstawowy etap treningu, polegający na zrozumieniu czym w Twoim ciele jest obszar Dantian. Nauczysz się sprowadzać umysł do Dantian poprzez aktywizację mięśni wokół Dantian czyli przepony, brzucha, lędźwi oraz nauczysz się odczuwać punkt Huiyin. Ten etap ma korzystny wpływ na nerki i pozwala rozluźnić dolną część przewodu pokarmowego.


  1. Oddychanie kręgosłupa

Na tym etapie nauczymy się oddychać korzystając z punktu Baihuei i przeprowadzać energię oddechu poprzez kręgosłup do Dantian. Ten etap pomaga nam oczyścić umysł.


  1. Oddychanie podeszwami stóp

Istnieje powiedzenie twierdzące, że prawdziwy człowiek oddycha przez stopy. W tym celu nauczymy się aktywizować punkty Yongquan („bulgoczące źródła”). Ten oddech ma korzystny wpływ zwłaszcza na wątrobę, nerki oraz śledzionę.


  1. Oddychanie dłońmi

Oddychamy embrionalnie (odwrotnie). Przy wdechu koncentrujemy się na obszarze Dantian, przy wydechu – na punktach Laogong w centrum dłoni. Ten oddech ma korzystny wpływ zwłaszcza na serce i płuca.


  1. Oddech czterech/pięciu bram

Na tym etapie treningu będziemy się starać skoordynować oddychanie podeszwami stóp oraz dłońmi oraz punktem baihui..


  1. Wprowadzanie ruchu do praktyki oddychania pięciu bram

Istnieje wiele metod wprowadzania ruchu do praktyki oddychania bramami, jest to już najbardziej zaawansowana i zarazem trudna część treningu. W zasadzie każdy musi znaleźć tu swoją indywidualną ścieżkę. W tej lekcji poznasz kilka podstawowych koncepcji, dzięki którym możesz rozpocząć tę praktykę.


Teoria

Oddech Czterech Bram to Qi Gong znany i stosowany w historii Chin do różnych celów.  Dla zastosowań bojowych – do energetyzowania dłoni i stóp w celu uzyskania większej siły. W praktykach wewnętrznych – do generowania energii Qi we wszystkich bramach, tj. dłoniach i czubkach palców w celu uzdrawiania wychodzącego i większej zdolności wyczuwania energii pacjenta. W medycznym Qi Gong – do wzmacniania krążenia energii Qi przez meridiany i ciało.  Niezależnie od tego, jaką ścieżką podąża Twoja praktyka, możesz skorzystać z tej techniki oddychania wykonując ją samodzielnie lub razem z innymi formami i ruchami Qi Gong.

Cztery bramy/Pięć bram

Czterema bramami nazywamy punkty znajdujące się w centrum dłoni (Lao Gong) i środki na podeszwach stóp (punkty Yong Quan). Punkty Yong Quan są również znane jako „bulgoczące źródła” ponieważ uważa się, że Qi wypływa z nich jak woda ze źródła. Regulując krążenie Qi do czterech bram, synchronizujemy pracę tych punktów z punktem Huiyin. Możemy dzięki temu poprawić nasze zdrowie i uspokoić umysł. Piątą bramę ciała nazywamy punkt Baihuei, znajdujący się na czubku głowy.

Instrukcja ćwiczenia Oddychania Czterech Bram

Ćwiczenia oddechowe Czterech Bram Qigong można wykonywać w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej. Jeśli wolisz pozycję siedzącą – usiądź na krawędzi krzesła lub wyprostuj nogi przed ciałem. Nie należy krzyżować nóg, ponieważ może to uniemożliwić swobodny przepływ Qi. W przypadku pozycji leżącej – połóż się na plecach, ułóż dłonie wzdłuż ciała, nogi powinny być lekko ugięte tak, żeby stopy swobodnie stały na podłożu.

Gdy już znajdziesz się w wygodnej i rozluźnionej pozycji – możesz rozpocząć praktykę. Znajdź sobie dobre miejsce do treningu. Najlepiej jak będzie to miejsce wśród natury, ale można też ćwiczyć w dowolnej przestrzeni, w której czujemy się bezpiecznie.

Wykonaj kilka wdechów przez nos, normalnym oddychaniem brzusznym. Uspokój umysł i ustabilizuj emocje. Gdy już poczujesz się komfortowo – możesz przejść do treningu z nagraniami.

Oddychanie czterema bramami w celu usunięcia zastoju energii

Możesz również łączyć oddychanie Czterech Bram Qigong z innymi praktykami Qi Gong lub Kung Fu (wyjątkowo dobrze łaczy się ona z Tai Chi). Dzięki temu praktyka będzie potężniejsza. Pomoże również usunąć blokady energii, które mamy w naszym ciele, przesyłając energię Qi przez meridiany.

Położenie ważnych punktów

%d bloggers like this: